A legújabb filmeket nagyvásznon jó nézni – Mennyire befolyásolja a streaming a mozi jövőjét?
A filmek moziban való megtekintése, mint kikapcsolódási forma reméljük még sokáig velünk marad. Bejegyzésünkben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat és néhány kutatást figyelembe véve felvázoljuk a jövőt.
Pandémia után csődhelyzetben a Cineworld
A brit székhelyű Cineworld mozicsoport csődvédelmet kért az Egyesült Államokban, miközben továbbra is küzd a bevételek drámai csökkenésével és a színházak üresedésével.
„A világjárvány hihetetlenül nehéz időszak volt vállalkozásunk számára, mivel a mozik kényszerbezárása és a filmezési ütemezésben bekövetkezett hatalmas fennakadások vezettek idáig” - mondta Mooky Greidinger vezérigazgató. A Cineworld nagyjából 4,8 milliárd eurós adósságot halmozott fel, amelyet nehezen finanszíroz, miután lassan magukhoz tértek a koronavírus miatti korlátozásokból. A nyolc európai országban működő cég azonban a megszokott módon folytatja tevékenységét, miközben átstrukturálja és átszervezi hatalmas adósságait, és arra számít, hogy 2023 első negyedévében kilép ebből a helyzetből. A csoport azt is állítja, hogy a 28 000 alkalmazott munkahelye nem forog veszélyben. Hazánkban a Cinema City zárt be hosszabb időre majd a válság miatt változtatta meg a hétköznapi nyitvatartási idejét. A filmek rajongóit semmilyen hátrány nem éri, hiszen a hétvégi és iskolaszüneti napokon egész nap nyitva lesznek.
Világszerte a járvány idején a mozik kénytelenek voltak bezárni kapuikat, és rögös úton haladtak vissza a nyereségesség felé, köszönhetően a lelassult gyártási folyamatnak és a közvetlen streaming megjelenéseknek.
Fény az alagút végén? Egy darabig még moziban nézzük a filmeket
Számos érv szól amellett – erre világít á az Europa Cinemas is –, hogy mennyire élénk az európai és a világ filmes iparága. A gyártási piac tekintetében az olyan területek megjelenése, mint Oroszország, Lengyelország vagy Törökország, ahol minden mutató a növekvő filmgyártást és piacot jelzi, jól mutatja ezt az emelkedő tendenciát.
A Business Insider szerint a koronavírus-járvány okozta két év káosz után az iparág bennfentesei optimisták a mozizás jövőjét illetően.
„Figyelni fogjuk a változásokat, és azt, hogy ezek hogyan befolyásolhatják a mozik kapacitásait a jövőben, de általában véve sok film érkezik, és a piac néhány kivételtől eltekintve nyitott, úgyhogy izgatottak vagyunk a jövőbeli kilátások miatt.” – mondta Jim Orr, a Universal moziforgalmazási igazgatója az Insidernek.
A mozik problémája részben az, hogy a világjárvány közepette az idősebb közönség tért vissza a leglassabban, ami olyan felnőtt drámákra is hatással volt, mint a „West Side Story”, Steven Spielberg 100 millió dolláros zenei remake-je, amely mindössze 19 millió dollárt hozott Amerikában a bemutató után.
A streaming átalakítja a mozi szokásokat
2022 felé azonban néhány nagy stúdió bejelentette, hogy exkluzív, de limitált mozibemutatókat tervez, köztük a Warner Bros.-t is, amely bizonyos fokú exkluzivitást biztosít a moziknak, miközben lehetővé teszi a stúdiók számára, hogy a filmek premierjét a szokásosnál korábban streaming szolgáltatásokon (pl.: HBO MAX) keresztül mutassák be.
A Universal a mozikban majd a Peacockon mutatta be a Marry Me (Vegyél el!) című romantikus vígjátékát.
„Az MGM filmeket készít a mozikba, az Amazon pedig a Prime Video-ra” – mondta Fithian az Insidernek. Jó példa Harry Styles My Policeman c. filmje is, amelyet limitált számban az USA-ban és az Egyesült-Királyságban moziban láthatták a nézők, az Amazon pedig megvette a streaming jogokat is, nálunk feliratosan tekinthető meg a Prime Video-n.
Sokan úgy gondolják, hogy olyan filmeket kell gyártani és forgalmazni, amelyeknek alapból a mozikban a helye és az idősebb közönség vevő rá. Erre jó példa a Mrs. Harris Párizsba megy c. film, amelyet jelentős részben Magyarországon forgattak. Vagy a Top Gun Maverick, amely akcióorgia a mozikban és Blu-Ray verzióban egyaránt közkedvelt, ezt majd tovább fokozza a streaming.
A megkérdezettek mindannyian egyetértenek abban, hogy mozinak valami extra dolgot kellene nyújtani azért, hogy ne csak a filmek miatt látogassunk el. Hazánkban a multiplex filmszínházak minden ilyen kényelmet kielégítenek és folyamatosan fejlesztik a szolgáltatást.
Ami az innovációt illeti, a lényeg, hogy a mozilátogatók olyan dolgokat kapjanak meg, amelyeket otthon nem érhetnek el, mint például a dönthető ülések és a csúcskategóriás étkezési és italkínálati lehetőségeket (például az amerikai Alamo Drafthouse Cinema láncnál, ahol a vendégek a helyükről rendelnek ), miközben filmeket néznek a hatalmas vásznon.